The Captive: Won’t Underestimate You // CANNES

Paint Bookend A
Captive Snow Fluff
Suzanne Shojaei
translated by Catie Robbins

The Captive evolves in a glacial manner to match its imagery, but never ceases taking us from one emotion to the next. The latest from Canadian director Atom Egoyan, The Captive was in the official competition at Cannes 2014. Two hours of suspense and mystery, the film exemplifies the genre yet with a subtle approach to our emotions that doesn’t underestimate us.

For the story of an uncommon love carried by parents for their kidnapped daughter, at not one moment does one fall into sentimentality, though the synopsis gives us one thousand times the opportunity. Scenes where the sadness of the characters is duly expressed are short-lived, allowing us to keep up with the police plot. That said, one thing we wouldn’t miss is the overstated music smothering the scene of reunion. The filmmaker could let silence speak; the breath and movement of excellent acting, in order to approach even closer to the real. On the other hand, during the rest of the film, while lost in the cold and the unknown, The Queen of the Night by Mozart is the hymn that guides us. Present from the opening and then at many reprises, The Queen of the Night, fails us in the final scene, and we are left to freeze in the middle of these stretches of snow.

Captive Brosse

Captive Cryin

In The Captive, different strata of the story break off and reconvene slowly as in a carrousel advancing without delay upon each new detail. These different strata organize themselves in the beginning of the film and we follow their rhythm, lost or not, until the end. The mystery which unfolds from these paths becomes even more meaningful as we come to realize that we will never truly know who these criminals are and what they did to these children. The famous images of violence inflicted on the victims are never shown during the course of the film. Even when the criminals are stopped, one does not stretch out the ascertainment of facts. Here is a true celebration of the thriller genre: a true thriller gives one thousand and one questions without response.

Paint Black Bandfr

Captive Backseat

Captives : un thriller qui ne vous sous-estime pas
Suzanne Shojaei

Captives est à l’image du décor dans lequel il évolue : glacial. Cependant, c’est un film qui n’a de cesse de balader le spectateur d’une émotion à une autre sans le sous-estimer. Le dernier film du réalisateur canadien Atom Egoyan, Captives, etait en compétition officielle pour le Festival de Cannes 2014. Deux heures de suspens et de mystère, pour un film qui sublime le genre thriller mais qui évoque nos sentiments avec subtilité.

Bien qu’il s’agisse de l’histoire de l’amour incommensurable que des parents portent à leur fille kidnappée, à aucun moment on ne tombe dans le pathos, quand bien même le synopsis en donnerait mille fois l’occasion. Les scènes où s’exprime la douleur des personnages ne s’éternisent pas, la place est plutôt laissée aux éléments de l’histoire qui font avancer l’intrigue policière. D’ailleurs, on en regretterait presque la présence d’une musique bavarde accompagnant la scène de retrouvailles. Le film aurait pu laisser parler le silence, les souffles et l’excellent jeu des acteurs, pour s’approcher encore plus près du réel. Pourtant, dans le reste du film, au milieu de cet éparpillement des éléments de l’intrigue, La Reine de la Nuit, de Mozart est l’hymne qui semble nous guider de scène en scène. Il est présent dès l’ouverture puis à plusieurs reprises. Mais enfin, La Reine de la Nuit nous laisse refroidir au milieu de ces étendues de neige.

Captive RR

Captive Wide Phone

Dans Captives, des differentes strates de l’histoire se chevauchent et se reconstituent lentement, offrant alors un manège ingénieux qui avance sans s’attarder sur une quelconque fioriture. Ces différentes strates organisent le début du film et nous suivons le rythme, perdus ou non. Le mystère qui découle de ces pistes brouillées devient plus important lorsqu’on comprend que l’on ne saura jamais vraiment qui sont ces criminels et ce qu’ils font aux enfants. Les fameuses images des violences faites aux victimes ne sont jamais montrées au cours du film. Et quand tout s’arrête pour les criminels, on ne s’étend pas sur la constatation des dégâts. Là encore, il s’agit d’une célébration du genre thriller : qui dit thriller dit mille et un questionnements assez angoissants et très souvent sans réponse.

Paint Bookend B

Paint Bookend B

Captive Quote Egoyan Eng

Captive Quote Egoyan Fr

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